About

Filminstruktør/manusforfatter

Hvad vil jeg som instruktør?

"En dårlig film er en dansk film."

Sådan er det ikke altid, men sådan er det tit. Det er ofte, jeg læser en anmeldelse, og så har den pågældende danske film fået måske 5 stjerner, og begrundelsen er at Trine Dyrholm eller Danica Cucic "spiller fremragende".

Er det virkelig nok at ét element ud af en så stor og diffus ting som en spillefilm er god?

Eller også er anmelderen forhindret i at se den egentlige film, fordi han har taget de tilgivende briller på. "Budgettet er jo ikke så højt - derfor er fortællingen dårlig."

 

Fortællingen i danske film bliver ikke dyrket nok. Det har nok noget at gøre med, at det er så afsindigt svært at lave en medrivende film i danske rammer. Vores samfund er simpelthen for velfungerende. "Breaking Bad" - én af mine helt store favoritter - kan simpelthen ikke laves i Danmark. Det er ikke troværdigt at være så presset, at man bliver nødt til at lave methamfetamin for at betale for sin sygehusregning og sine børns uddannelse. De store ting i vores hverdag er der styr på.

Så hvad kan man lave film om herhjemme?

Det, de fleste gør, er at lave film om nogen, der fucker deres eget liv op og er vildt usympatiske, mens de gør det.

 

Jeg vil gerne finde på noget nyt. Og det nye er slet ikke nyt. Det er at finde tilbage til de gode historier. Og ikke subjektivt gode historier - historier som i bund og grund runger genklang i vores egen menneskelighed.

Ikke film for kunstens skyld, men film for publikums skyld.

 

Som filminstruktør er jeg interesseret i én ting: At røre publikum. Jeg vil fortælle en historie, der er så god, at folk glemmer sig selv og hvad de ellers skal nå den dag. De bliver nødt til at se videre. De bliver nødt til at se, hvad det hele ender med. De skal synke dybt ned i hovedkarakterens frygter, længsler og missioner.

Drama gennem håndværk.

At lave film er ikke kun en smagssag. Det er ikke kun en auteurs store kunst. Det er også et håndværk og en videnskab som er funderet i psykologi. Det er en holdsport, hvor der skal laves et facit fra starten af, og hvor alle kan komme med deres gode input, fordi de kender målet og "facit" på filmen.

Mit facit er at lave en vedkommende, rørende, spændende, højdramatisk værk, der hele tiden underholder sit publikum. Når holdmedlemmerne ved, hvad facit er, så kan de bidrage og så kan de argumentere.

Jeg går meget ind for at inddrage og udnytte alle de skarpe hjerner i et filmhold. På den måde motiverer man alle til at yde deres bedste - og jeg får alligevel hele æren bagefter.

 

Som manusforfatter søger jeg i høj grad det samme, bortset fra at det er en mere ensom proces. Men jeg søger stadig samarbejdspartnere og ønsker at danne et skriveteam. Der skal også laves et facit for filmen i skriveprocessen, sådan at det ikke bliver en smagsdyst og en magtkamp, men en saglig snak hvor den bedste idé altid vinder.

Jesper Quistgaard, dansk filminstruktør.

Født i Nyborg, 1990.

Opvokset i Ullerslev på Østfyn.

Nyborg Gymnasium STX 2006-2009

Årets Talent på Odense Filmværksted 2010

18 Frames instruktør uddannelsen 2015

 

Instruktør filmografi:

  • Ronnie ser på Stjernerne (2010)
  • Forårsminder (2011)
  • Overgang (2013)
  • Sværvægter (2014)
  • Ødeland (2015)
  • Fodbolddommeren (2018)

© Copyright. All Rights Reserved.

Jesper Quistgaard